U četvrtak, 5. prosinca, prvog dana Međunarodnog interdisciplinarnog 4. kongresa Centra za interdisciplinarna istraživanja Filozofskog fakulteta u Osijeku nazivom »Perspektive društva, znanosti i umjetnosti u dobu umjetne inteligencije«, održana su dva izlaganja djelatnika Odsjeka za sociologiju Fakulteta hrvatskih studija koja su obogatila interdisciplinarnu raspravu o utjecaju umjetne inteligencije na obrazovanje.
Prvo izlaganje pod naslovom Sustav obrazovanja i generativna umjetna inteligencija – sistemska perspektiva predstavili su nastavnik Odsjeka za sociologiju doc. dr. sc. Erik Brezovec, studentica diplomskog studija sociologije na Fakultetu hrvatskih studija Uršula Čulinović i Josip Ježovita s Hrvatskog katoličkog sveučilišta. U radu su analizirane međusobne interakcije sustava obrazovanja, tehnologije generativne umjetne inteligencije i pojedinaca koristeći koncept autopojeze i operacijske zatvorenosti/opservacijske otvorenosti društvenih sustava.
Izlaganje je ponudilo uvid u načine na koje obrazovni sustav reflektira promjene koje donose generativne AI tehnologije te naglasilo kako obrazovni sustav, iako izložen iritacijama, nije tehnološki determiniran već sudjeluje u ekosustavu u kojem se simultano razvijaju pojedinci, tehnologija i društveni sustavi.
Drugo izlaganje, pod naslovom Etičke implikacije korištenja ChatGPT-ja u obrazovanju, predstavile su asistentice Odsjeka za sociologiju Marija Zelić i Ana Marija Dunaj te dr. sc. Ivana Radić, vanjska suradnica Fakulteta hrvatskih studija. Ovo izlaganje održano je putem Zoom platforme. Autori su istražili stavove studenata sociologije o etičkim rizicima i nesigurnostima povezanim s primjenom umjetne inteligencije u obrazovanju, posebno alata poput ChatGPT-ja. Istraživanje je provedeno među studentima sociologije s pet sveučilišta u Hrvatskoj i ponudilo preliminarne uvide koji će pomoći u oblikovanju budućih etičkih smjernica za korištenje AI alata u akademskoj zajednici.
Oba izlaganja pokazala su važnost interdisciplinarnog pristupa u razumijevanju i upravljanju promjenama koje donosi umjetna inteligencija u obrazovnim sustavima, istovremeno otvarajući nove perspektive za daljnje istraživanje i praktičnu primjenu.